fredag den 11. marts 2011

Elsker at...

læse bøger. Har jeg altid gjort. Har lige slugt denne bog af Gregory Maguire: Wicked - the Life and Times of the Wicked Witch of the West. Fantastisk. Men så igen, har altid været fan af "The Wonderful Wizard of Oz" og har set "Wicked" the musical to gange. Så er nok lidt partisk i min mening om denne bog.
http://www.gregorymaguire.com/books/wicked.html

http://robotceleb.com/news/21246-08122010-google-celebrates-71-years-of-the-wonderful-wizard-of-oz.html


Elsker, at Maguires bog, tager udgangs punkt i "the wicked witch of the west", og om begreberne god vs. ond. For hvordan skabes en ond person? Er man født ond, eller er det noget man vokser sig til? Og, måske allervigtigst, hvordan er man ond og i hvilkes øjne? Både den originale bog, filmen, den her bog og musicalen (som er bygget på Maguires bog) skelner forskelligt i, hvordan man er bliver ond - eller hvordan man bliver opfattet som ond. Hvilket nok er en bedre måde at skelne det på. 
Og på hvordan slutningen er for vore kære hovedpersoner. Jeg er nok mest til den slutning de har i musicalen - er nu alligevel den mest romantiske hehe... men man skal nok, være til lidt eventyr stemning, hvis man skal kunne lide bogen - f.eks. være åben for en verden med trylleri, talende dyr, flyvende hekse osv. Men, hvis man er det, er jeg ret sikker på man også er klar på denne bog:-) Jeg vil helt klart anbefale den - samt musicalen og den gode gamle film med Judy Garland ( hvis man ikke allerede har set dem, ellers kan de godt tåles at ses igen:-D )


p.s. du kan se, hvad jeg syntes om musicalen her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar