mandag den 28. november 2011

Tirsdags Seer

Blev jo - heldigvis - uddannet som cand.mag. her i sidste uge, desværre uden at have et job på hånden - eller, et stort udvalg at søge (DK kom så i gear igen!) SÅ, jeg har haft lidt tid for mig selv OG da jeg har været så heldig at kunne teste Lovefilm for Buzzador, ja men, så har jeg jo brugt tiden til, at få set en masse film. Og heldigvis nogle gode nogle af slagsen:-) Her er de fire bedste, som jeg klart vil anbefalde videre.

127 Hours

Nu er det så ingen hemmelighed, at jeg synes James Franco er umådeligt lækker (hvilket mange af mine veninder har svært ved at forstå haha), så derfor var 127 Hours helt klart en film jeg bare måtte se. James Franco var nomineret til en Oscar for denne præsentation, så det siger også en del ( det var sidste år, 2010, hvor han var den mest stoned Oscar vært ever også hehe).

Filmen handler om en mand der, som hobby, bestiger, klatre, cykler etc bjerge ude i USAs utæmmet ørken.  En dag går det desværre helt galt, og hans arm bliver fastklemt under en sten. Hvilket resulterer i de vel mest skrækslagne 127 timer i den mands liv. Filmen er bygget på Arons (James Francos rolle) egen oplevelser, hvilket kun gør denne film endnu mere intens. James Franco spiller helt perfekt heri (siger jeg uden forbehold), og kan kun anbefalde den, også selvom handlingen er strakt lige lidt rigeligt ud over de ca 1,5 timer filmen varer.


Welcome to the Rileys

En skuespiller, jeg er knap så meget fan af er Kristen Stewart (hvilket mine veninder godt kan forstå hehe). Det er hende fra Twilight filmene, der skærer ansigt og bider sig i læben, mens hun ikke kan forestage sig noget regulært uden Edward eller Jacob.... Nå, men i denne film, er hun faktisk okay. Kom i hvert fald ikke til at hade hende, som jeg ellers gør (det er al den biden i læben der er irriterende). Hun spiller en runaway (agtig) pige - the runaways er forresten en anden film, hun heller ikke er alt for irriterende i.... - der i New Orleans må klare sig som stripper plus det løse.... James Gandolfini (han fra Sopranos) spiller en mand, som mistede sin datter i et biluheld. Konen er blevet skør, så da han er til konference i New Orleans og møder Allison (Kristen Stewart) beslutter han sig for at blive og passe på hende. Og så ruller historien ellers derfra, noget a la "Du er ikke min far" og "En pige på din alder burde ikke smide tøjet for penge"....
Filmen er meget stille og roligt, og fokusere på hvordan de her mennesker udvikler sig. Især rejsen mellem mand og konen er vigtig, og hvordan tab af en elsket kan påvirke mennesker så forskelligt. Det er ikke en film, jeg vil se igen liiige med det samme, men det vil tilgengæld være et glædeligt gensyn, når jeg en gang vil se den igen. For skuespillerne gør det godt, og selvom det er en rolig film, bliver handligen ikke kedelig.


The Kids Are All Right

Den anden dag fik jeg endelig set denne film. Så den på plakaten da jeg var i praktik i London, og har haft lyst til at se den lige siden. Men, synes dog på ingen måde, at filmens trailer appellerede til, at jeg skulle kaste mig ud i at smide penge efter denne film. Hvor tog jeg dog fejl. Ja, filmen er henvendt til et ældre publikum end mig, men synes nu stadig den har sin charme, sødme, morale og til tider ret så sjov. 
Den handler om et midaldrende lesbisk par (Annette Bening og Julianne Moore), som hver har førdt hver deres barn MEN med samme sæddonor. Der ældste barn bliver 18 år og bliver af den yngste opfordret til, at opsøge deres far. Dette sker, og faderen bliver en del af deres liv, dog kommer faderen og en af mødrene alt alt for tæt på hinanden - bum bum... Så er spændingen lagt ;-)
En meget sød film, om at finde sig selv og at finde vej videre i livet. Men vel mest af alt, om at finde ud af at vokse op.
Jeg ved ikke om jeg ville "kaste penge" efter denne film, efter jeg nu har set den. Men kunne nemt blive fristet til at gøre det, hvis man kunne finde den i TP til 50 bobs ;-)



De Kaldte Hende Sarah

En seriøs film med Kristen Scott Thomas i hovedrollen om jødeforfølgelse i 1940'rnes Frankrig. Normalt er disse film møntet på Tyskland og nazisterne, men denne gang er fokus på Franskernes jødehad og hvordan de deporterede så mange mennesker pga religion. Handlingen skifter mellem nutiden og 1942 og frem. Julia (Kristen Scott Thomas) er journalist opdager, at den lejlighed hendes familie er ved at flytte ind i, en gang var ejet af nogle jøder der blev deporteret i 1942. Dog blev familiens børn ikke deporteret, og jagten går nu ind efter disse børn, og filmens fokus ligger på barnet Sarah, hvis kamp man også følger.  Det er en meget sympatisk film, der ikke ligger alt for meget fokus på, hvad Franskmændende gjorde af uhyrligheder og løftede pegefingre, men mere på de konsekvenser det har haft på de overlevende - jøder eller ej. Samt, hvor langt man i dag skal gå, for at "Undskylde" for fortiden. Kristen Scott Thomas spiller fantastisk, samt pigen der spiller Sarah. Filmen er international, hvilket betyder både Fransk og Engelsk bliver talt med lige delt hånd.
Synes det var en fantastisk oplevelse, at se denne film, hård og brutal men samtidig hjertevarm. Helt klart værd et gensyn!


127 Hours og De Kaldte hende Sarah, var begge film, jeg fik med posten fra Lovefilm, synes deres koncept er rart - vælg nogle film og de kommer med posten et par dage senere. Dog er der det, at du ikke selv kan være 100% sikker på, at de film der kommer, er nogle du vil se, eller at der kommer dem du ønsker - plus der er den tid med venter mellem filmene bliver sendt frem og tilbage... så kunne det være nemmere at gå i Blockbuster;-)

The Kids Are All Right og Welcome to the Rileys streamed jeg via Lovefilm, det fungerede ret så godt. Men det kræver jo man har en netforbindelse der tillader det :-)

2 kommentarer:

  1. James spiller fantastisk i 127 Hours! Virkelig. Det var noget af det bedste skuespil, jeg har set. Og jeg synes altså også, at han er ret sød...
    The Kids Are All Right kan jeg også godt lide :)

    SvarSlet
  2. Selvom han ikke spillede godt, tror jeg, jeg kunne tilgive ham - men også kun fordi det er ham ;-)

    SvarSlet